Egenvård

Många prövar sig fram till olika sätt att få lindring.

Publicerad

Vid mildare former av WED kan man få tillräcklig lindring genom att anpassa sitt sätt att leva. En allmänt hälsosam livsstil är alltid bra. Därutöver kan du pröva dig fram för att se vad som fungerar för dig:

• Försök hålla samma tid för sänggående och uppstigning alla dagar i veckan.
  • Undvik energidryck och kaffe/te minst sex timmar före läggdags. Undvik också värktabletter och annan medicin som innehåller koffein.
  • Tänk på att alkohol och nikotin ofta förstärker problemen.
  • Motionera regelbundet, men träna inte hårt senare än fyra timmar innan läggdags.
  • Varva ner en till två timmar före sänggåendet. Ta gärna en lugn promenad. Andas lugnt.
  • Använd en säng som passar dig, en del får mindre besvär i en relativt fast säng.
  • Undvik blått sken från datorskärmar eller telefoner, det kan signalera vakenhet till hjärnan och motverka insomning.
  • Ha mörkt, svalt och tyst i sovrummet. Använd bra rullgardin om det behövs. Prova med öronproppar om det behövs för att få tyst.
  • Om du inte somnar inom 30 minuter kan det vara bra att stiga upp och sedan lägga sig först när sömnigheten kommer – ”trött” och ”sömnig” är inte samma sak.

Vid akuta besvär kan sådant som stretching, kompressionsstrumpor, kall eller varm dusch, massage, vibrationsmassage, kalla/varma inpackningar, TENS, akupunktur, och avslappning (t ex med hjälp av bio-feedback, meditation eller yoga) vara till nytta. Du kan också ha nytta av mental fokusering med hjälp av en bok, ett spel eller annat som fångar din uppmärksamhet på ett sätt som du tycker om.

Om du använder läkemedel mot dina besvär är det också viktigt att anpassa ditt medicinintag till när besvären brukar uppstå, så att medicinen börjar verka vid rätt tid.

Text: WED-förbundet