Villkor

Priser och betalning

Alla priser är i Svenska kronor, inklusive moms, om inget annat anges. Du behöver inte vara inloggad för att kunna handla.

I kundvagnen presenteras dina produkter och du kan välja att betala med kort. När du gjort dina val visas det totala priset inklusive moms och frakt. Inga extra expeditionsavgifter tillkommer.

Om du beställt varor, t.ex. böcker, så kommer vi att skicka dem så fort som möjligt, senast inom 5 dagar.

Om du betalt ett medlemskap så hälsar vi dig välkommen till WED-förbundet och när du har betalat in avgiften skickas information om WED/RLS hem till dig.

Om du gör en donation till WED-förbundet så tackar vi här för ditt bidrag och jobbar vidare för att sprida information om WED/RLS.

Fraktvillkor

Fraktkostnader tillkommer inte på beställningar. De produkter du beställt skickas per post till den adress som du uppgett vid beställningen.

Leveranser

Leveranstiden är max 5 dagar. Normal leveranstid är 2-3 arbetsdagar, med reservation för slutförsäljning.

Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. WED-förbundet tar inget ersättningsansvar gentemot kunder för eventuell skada som förseningen kan ha åstadkommit.

Restnoteringar

Om varorna inte finns på lager, underrättas du via e-post eller telefon. Restordern skickas så snart varorna åter finns i lager.

Ångrat köp eller reklamation

Vi tillämpar 14 dagars öppet köp. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Godkända reklamationer inom 14 dagar krediteras.

Du har inte ångerrätt om:

Varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Reklamationsrätt gäller ej i de fall där leverantören inte kan hitta något fel på produkten, eller då skadan har orsakats av kund uppsåtligen eller genom oaktsamhet. Normalt slitage ersätts ej.

När du utnyttjat din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös, förlorar du ångerrätten. Vid reklamation, kontakta WED-förbundet för ett returnummer. WED-förbundet ansvarar inte för omärkta returer.

Transportrisk

WED-förbundet står för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig samt kostnad för detta. Du och transportföretaget står för risk och kostnad vid eventuell retur till oss. Om returen beror på felaktigheter på varan eller orderhanteringen står respektive leverantör för returkostnaden. Om du märker att paketet är skadat redan innan du öppnat det, ber vi dig lämna tillbaka hela leveransen till ditt serviceställe eller direkt till speditören vid leveranstillfället.

Personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om leverantören har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott.

När du utnyttjat din ångerrätt ska du

om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till WED-förbundet

om det gäller medlemskap eller donation: meddela WED-förbundet hur pengarna ska betalas tillbaks.

Återbetalningsskyldighet

WED-förbundet ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då WED-förbundet tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan.

Se även Konsumentverket när det gäller distansavtalslagen & e-handel.

Övrigt

Vi reserverar oss mot eventuella tryck/skrivfel och plötsliga ändringar av priser orsakade av prisändringar hos producenter eller liknande som ligger utanför vår kontroll. Bilderna som presenteras i webbutiken skall betraktas som illustrationer. Exakt färgåtergivning eller varans beskaffenhet kan ej garanteras.

Vid en tvist

Vid tvistefrågor kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Transporter och leveranser

Din paketleverans

Paket skickas i allmänhet inom max 5 dagar efter mottagandet av betalningen och levereras via Posten eller Schenker.

I frakten ingår avgifter för hantering och förpackningsavgifter samt portokostnader. Frakten är inkluderad i priset. Ditt paket kommer att skickas på egen risk, men särskild försiktighet vidtas för att skydda ömtåliga föremål.

Lådor är rätt dimensionerade och dina produkter är väl skyddade.