Augmentation – symtomförstärkning av WED/RLS

Augmentation skulle kunna översättas med symtomförstärkning och innebär att symtomen kommer några timmar tidigare och är svårare nu än innan medicinsk behandling påbörjades.

Om WED/RLS-symtomen tidigare bara fanns i smalbenen blir oftast även andra delar av kroppen drabbade vid symtomförstärkning.

Augmentation

Augmentation är tyvärr mycket vanligt vid behandling med levodopapreparat. Problemen är dosberoende och kommer i ökad frekvens med dosen av levodopa. Om en WED/RLS-drabbad stående på levodopa får augmentation måste patienten ställas om till någon av de non-ergota dopaminagonisterna Adartrel®, Neupro® eller Sifrol®. Augmentation kan även förekomma med dopaminagonister, men problemet är mycket mindre bland dessa produkter.

Augmentation gör att sjukdomen blir värre.

– Nu vaknar jag även på morgonen med problemen,
så jag måste byta läkemedel.

Man tror att en av mekanismerna bakom symtomförstärkning är förhöjd koncentration av dopamin i mellanrummet mellan hjärncellerna. Denna förhöjda dopaminkoncentration påverkar i första hand de typer av sinnesceller, som ökar signalöverföringen.

Vid förvärring av sjukdomen, så bör du antingen byta läkemedel (åtminstone ett tag) eller med små förminskningar av tablettstorleken trappa ner på det läkemedlet du redan tar.

Rebound

Rebound  innebär att man får WED/RLS symtom tidigt på morgonen. Detta fenomen uppträder mer sällan än augmentation. För rebound gäller samma som för Augmentation.

Mer om mediciner och hur de verkar hittar du på FASS.se

Mer fakta om WED/RLS: